ریتون اسپرت | هایپرمارکت آنلاین انواع لوازم ورزشی باشگاهی و خانگی

09021592600  - 09021593600 -09376551777  |   خط ویژه : ۶۶۵۵۱۷۷۷- ۶۶۵۱۵۳۵۷ - ۶۶۵۱۵۳۵۶

پیگیری سفارشات: 09302686427

ریتون اسپرت | هایپرمارکت آنلاین انواع لوازم ورزشی باشگاهی و خانگی

شما در حال مشاهده مجله ریتون هستید ٬ از فروشگاه لوازم ورزشی ریتون کلاب بازدید فرمایید

بازی بیلیارد

آموزش ۰ تا ۱۰۰ بازی اسنوکر+[ تمامی قوانین ] (تصویری)

مشاهده اینستاگرام ریتون اسپرت

فهرست مطالب

بیلیارد بازی به شدت مرفح و حرفه ای که طرفداران بسیار زیادی دارد. این بازی را به روش های مختلف با اسم های مختلفی انجام میدهند که معروف ترین آنها اسنوکر و ایت بال میباشد. در این مقاله قصد داریم تمامی قوانین و نحوه بازی کردن اسنوکر را کامل به شما بگوییم. و همچنین راز حرفه ای ها را برای شما افشا کنیم که با یکم تمرین روی آن ها بتوانید حرفی در اسنوکر داسته باشید.

در این مقاله این مطالب را  میخوانید:

  • آموزش صفر تا صد بازی اسنوکر
  • راز حرفه ای ها در اسنوکر
  • اصطلاحات

اسنوکر-بیلیارد

آموزش بازی اسنوکر

قبل از خواندن این مطلب برای درک بیشتر پیشنهاد میکنم اول اصطلاحات را از انتهای مقاله یاد بگیرید.

میز اسنوکر اندازه بزرگ تری نسبت به بازی ایت بال دارد. این بازی شامل 22 شار (توپ) است که از 15 توپ قرمز ، 6 توپ رنگی و یک توپ سفید (کیوبال ) تشکیل شده است . در این بازی بیلیارد رقابت با امتیاز های طرفین اتفاق می افتد که امتیاز ها از این قرارند :

  • توپ قرمز : 1 امتیاز
  • توپ زرد : 2 امتیاز
  • توپ سبز : 3 امتیاز
  • توپ قهوه ای :4 امتیاز
  • توپ ابی : 5 امتیاز 
  • توپ صورتی : 6 امتیاز 
  • توپ مشکی : 7 امتیاز 

 

آموزش:

بازی اسنوکر به علت داشتن میز بزرگ تر سرچوب کوچک تر و توپ های شیطون ترش به مراتب از بازی ایت بال سخت تر و حرفه ای تر است. این بازی بیلیارد که عکسش در تصویر بالا آمده است از این قرار است که یک بازی کن با کیوبال توپ های قرمز را پخش میکند سپس هر بازیکن اول الزاما باید موفق شود یک توپ قرمز را داخل سوراخ بیاندازد، سپس به عنوان جایزه هر کدام از توپ های رنگی که تواناییش را دارد با توجه به امتیاز های انها در سوراخ بیاندازد.

خرید میز بیلیارد

و دوباره به همین روند ادامه دهد؛ قرمز رنگی ،قرمز رنگی ،الی اخر تا قرمز ها تمام شوند پس از زدن اخرین قرمز پلیر اخرین جایزه اش را نیز میزند و سپس باید به نوبت از کمترین امتیاز تا بیشترین امتیاز را بدون جایزه بزند یعنی اول زرد بعد سبز بعد قهوه ای تا اخرین توپ که مشکی است.

در بازی اسنوکر پلیر پس از انداختن هر توپ امتیاز ان توپ را دریافت میکند. که از  ( 1 تا 7 ) متغیر است. تا مادامی که بازی کن توپ داخل سوراخ بیاندازد اجازه ضربه زدن دارد و اولین ضربه ای که موفق نشود توپ را داخل بیاندازد نوبت حریف میشود. پس از اتمام توپ ها هر کدام از طرفین که مجموع امتیازش حتی یک امتیاز بیشتر باشد برنده بازی است.

لازم به ذکر است که اگر فقط مشکی روی میز باشد و اختلاف امتیاز های طرفین بیش تر از 7 امتیاز باشد بازی همان جا به نفع پلیر امتیاز بالا تر تمام است اما اگر صورتی هم روی میز باشد دیگر اختلاف مهم نیست حتی اگر از مجموع صورتی و مشکی که برابر با 13 امتیاز است هم بیشتر باشد، باز به انتخاب پلیر کم امتیاز تر میتواند بازی ادامه پیدا کند و با کمک پیتوک (خطا) از فرد مقابل ،خودش را برنده بازی کند.

اگر در انتهای بازی امتیاز جفت طرف دقیقا برابر شود توپ مشکی دوباره در می اید در جایگاهش قرار میگرید توپ سفید نیز بر میگردد به نیم دایره و بازی ادامه پیدا میکند اینبار هر کی مشکی را بزند برنده است.

آموزش اسنوکر

جایگاه توپ ها:

توپ ها در میز باید به این شکل چیده بشوند که برای دقیق تر بودن این عمل روی میز جایگاه انها با نقطه کوچکی نشان داده شده است.

جایگاه توپ ها در اسنوکر

 

 

نکته: فقط در صورت افتادن توپ سفید ( کیوبال ) ، در سواراخ حریف اجازه دارد کیوبال را جا به جا کند و ان را در هر کجای نیم دایره روی میز یا همان محدوده D که دلش خواست بکارد و بازی را دوباره شروع کند . در غیر این صورت اجازه جابه جایی توپ کیوبال را ندارید. 

پیتوک:

پیتوک در بازی بیلیارد به معنای خطا است . مثلا افتادن توپ سفید ( کیوبال ) در سوراخ پیتوکی مشترک در بازی ایت بال و بازی اسنوکر است که بازی کن مقابل اجازه جابه جایی کیوبال را پیدا میکند اما سایر پیتوک ها در این دو بازی اندکی با یکدیگر فرق داشته و قوانین متفاوتی دارند که در این قسمت پیتوک های بازی اسنوکر را برایتان میگویم:

   1. افتادن کیوبال در سوراخ به هر نحوی یک پیتوک بوده و 4 امتیاز مثبت را برای حریف به همراه اجازه بردن کیوبال به هر کجای نیم دایره روی میز که میخواهد به ارمغان می اورد.

   2. اگر پلیر ان زمان که میخواهد توپ قرمز را بزند کیوبالش قبل از قرمز به توپ های رنگی دیگر برخورد کند پیتوک است که بسته به رنگی که با ان اول برخورد کرده طبق  نوشته زیر امتیازی را برای حریف به ارمغان می اورد :

.  زرد:4 ،  سبز:4  ، قهوه ای:4 ، ابی:5 ، صورتی:6 ، مشکی:7

   3. اگر پلیر ان زمان که میخواهد قرمز بزند به هر نحوی موجب افتادن توپ های رنگی دیگر در سوراخ شود حتی اگر قرمزش هم تو افتاده باشد باز پیتوک است و امتیازش برای حریف بسته به توپ رنگی که در سوراخ افتاده طبق همان نوشته بالا محاسبه مشود. در توضیح تکمیلی باید بگویم اگر قرمز میخواهد بزند قرمزی دیگر برود مشکلی ندارد حتی اگر چند قرمز برود باز مشکلی ندارد و به تعداد قرمز های رفته پلیر باید تک امتیازی دریافت کند .

   4. اگر پلیر قرمزی را زده و حالا نوبت جایزه اش است حتما باید یکی از رنگ ها را به جز قرمز انتخاب کرده و ان را بگوید چرا که پس از ضربه اگر کیوبالش قبل از رنگ انتخابی به هر رنگ دیگری بخورد حتی قرمز پیتوک است . لازم به ذکر است که اگر کیوبالش اول به رنگ انتخابی بخورد اما به هر نحوی موجب شود توپ دیگری به جز رنگ انتخابی نیز داخل سوراخ برود باز پیتوک است . امتیاز این پیتوک نیز به همان روش بالا برای حریف محاسبه میشود بسته به توپی که اول کیوبال بهش خورده یا موجب شده اضافه بر رنگ انتخابی ان توپ نیز تو برود فقط باید اضافه کنم که پیتوک قرمز نیز 4 امتیازی است در واقع پیتوکی کم تر از 4 امتیاز در این بازی نداریم.

   5. اگر پلیر میخواهد قرمز بزند یا به عنوان جایزه توپ رنگی بزند و پس از ضربه کیوبال به ان توپ نرسد و با ان برخورد نکند حتی اگر به هیچ توپ دیگری نخورد باز پیتوک است و بسته به رنگ توپ هدف طبق توضیحات قبل امتیازش برای حریف محاسبه میشود. 

   6. در بازی اسنوکر ضربه ای تحت عنوان ضربه پرشی نداریم و محض این که توپ سفید به اندازه یک توپ از زمین جدا شود پیتوکی 4 امتیازی محسوب میشود .

نکته 1: پلیر حریف به جز پیتوک شماره یک در هیچ پیتوک دیگری اجازه جا به جا کردن توپ سفید را ندارد و باید از همان جا که هست بازی را ادامه دهد . ضمنا همان طور که پیش تر گفتیم در پیتوک شماره یک نیز نمیتوانید سفید را در هر نقطه زمین که خواستید بکارید و فقط در نیم دایره داخل زمین اجازه انتخاب دارید که کجا بکارید .

نکته 2: در صورت رخ دادن پیتوک حریف قدرت انتخاب دارد که خودش بزند یا شما دوباره بزنید که پر واضح است این انتخاب بسته به مناسب یا نامناسب بودن جای کیوبال است. در ضمن تا مادامی که شما پیتوک بدهید حریف اجازه دارد بگوید باز خودتان بزنید به دفعات

راز حرفه ای ها در بازی اسنوکر

قطعا زدن یک توپ نزدیک، که با سوراخ، زاویه زیادی نیز ندارد خیلی ساده تر از یک توپ دور که باید کلی زاویه هم بدیم بهش تا بره داخل است. پر واضح است که کیوبال ما به صورت اتفاقی نمیتواند هر بار در جایی مناسب و نزدیک به توپ هدف ما قرار بگیرد. در اینجا فنی به کمک ما می آید به اسم افه دادن به کیوبال. شما به کمک افه میتوانید کیوبالتان را تنظیم کنید که بعد از ضربه در نقطه ای که میخواهید قرار بگیرد که هدف بعدیتان را مثل آب خوردن پاکت کنید.

یک پلیر مبتدی برای زدن ضربه به کیوبال وسط ترین نقطه آن را میزند. اما یک پلیر حرفه ای به صورت هدف مند به نقاط دیگر کیوبال ضربه میزند تا کیوبالش افه بگیرد و بعد پاکت شدن توپ هدفش کیوبالش قشنگ پشت هدف بعدیش قرار بگیرد.

افه-های-بازی-اسنوکر

انواع افه:

  1. اف رو: شماره یک را اگر مورد ضربه قرار دهید کیوبال اف رو میگیرد یعنی کیوبال بعد از خوردن به توپ هدف دمبال توپ هدف میرود.
  2. اف راست: ضربه به نقطه ۲ موجب میشود کیوبال پس از خوردن به توپ هدف به راست متمایل شود.
  3. اف زیر: ضربه به نقطه ۳ موجب میشود کیوبال پس از خوردن به توپ هدف به عقب بر گردد دقیقا بر عکس اف رو
  4. اف چپ: ضربه به این نقطه نیز بر عکس اف راست موجب متمایل شدن کیوبال پس از برخورد به توپ هدف به چپ میشود.
  5. اف ترکیبی رو و چپ: که هم به جلو و هم به چپ متمایل میشود.
  6. اف ترکیبی رو و راست: در این افه کیوبال پس از برخورد هم به رو هم به راست متمایل میشود.
  7. اف ترکیبی زیر و چپ: این اف کیوبال را پس از برخورد هم به عقب میراند هم به چپ.
  8. اف ترکیبی زیر و راست: کیوبال به عقب و راست متمایل میشود.

نکته های مهم در افه این است که اگر خیلی به حاشیه کیوبال نزدیک شوید هنگام ضربه چوبتان لیز میخورد و نکته بعدی هر چه به وسط نزدیک تر شوید اف کمتری ایجاد میشود. با تمرین کامل دستتان می آید که چقدر افه بدهید که کیوبال دقیقا جایی که میخواهید قرار بگیرد. میز خوب و چوب خوب نیز در این امر تاثیر گذارند. از  میز های اسنوکر فوق العاده ۸ پایه میتوان به میز اسنوکر مدل رایلی داخلی | ۲۵۴ اشاره کرد که در میز های داخلی حرفی برای زدن دارد. اما اگر میزی کاملا استاندارد بخواهم معرفی کنم میز اسنوکر بوفالو داخلی ۲۶۸ را میتوانم نام ببرم که از بازی کردن با آن خسته نمیشوید.

اصطلاحات بازی اسنوکر

  • پاکت: به افتادن توپ در سوراخ میگوید.
  • کیوبال: به توپ سفید بازی میگویند که شما به آن ضربه میزنید.
  • پیتوک: به همان خطا های بازی میگویند.
  • ماکس: بعضی ها ماسک نیز میگویند به حالتی گفته میشود که شما نمیتوانید توپ هدف را مستقیم بزنید مانعی سر راه است. این مانع میتواند توپ دیگری باشد میتواند لبه باند باشد.
  • سرید: به سوراخ های وسط میز میگویند.
  • شارون: به حالتی گفته میشود که کیوبال به توپی بخورد آن توپ نیز به توپ دیگری بخورد و آن را پاکت کند.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درخواست تماس با شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبدخرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 آیتم سبد خرید