ریتون اسپرت | هایپرمارکت آنلاین انواع لوازم ورزشی باشگاهی و خانگی

09021592600  - 09021593600 -09376551777  |   خط ویژه : ۶۶۵۵۱۷۷۷- ۶۶۵۱۵۳۵۷ - ۶۶۵۱۵۳۵۶

پیگیری سفارشات: 09302686427

ریتون اسپرت | هایپرمارکت آنلاین انواع لوازم ورزشی باشگاهی و خانگی

وبلاگ

شما در حال مشاهده مجله ریتون هستید ٬ از فروشگاه لوازم ورزشی ریتون کلاب بازدید فرمایید

فصل استراحت

فصل استراحت در بدنسازی چیست؟

مشاهده اینستاگرام ریتون اسپرت

فهرست مطالب

در عصر کنونی ورزش بدنسازی یکی از رشته های پرطرفدار هم در بین خانم ها و هم در بین آقایان در تمام اقشار و سنین مختلف تبدیل شده است. این رشته دارای سطوح متفاوت ورزشی بوده و هر کدام از افراد ورزشکار در یکی از سطوح و یا به عبارتی در یکی از شاخه های این رشته ورزشی مشغول به فعالیت هستند. فصل استراحت در بدنسازی نیز بستگی به سطح ورزشی و بستگی به شاخه تخصصی که افراد در آن مشغول به فعالیت هستند دارد.

 

فصل استراحت در بدنسازی چیست؟

فصل استراحت در بدنسازی چیست؟

 

معنی عبارت فصل استراحت در بدنسازی چیست؟

به عنوان مثال از جمله انواع مختلف گرایش های بدنسازی که افراد به صورت تخصصی، حرفه‌ ای و یا به صورت معمولی در آن مشغول به فعالیت هستند می توان به گرایش هایی همچون بادی بیلدینگ، پرورش اندام و بدنسازی نچرال، کلاسیک یا… اشاره کرد، که هر کدام از آن ها شدت تمرینی خاص خود را دارند و برای افراد و آناتومی بدنی مشخص و سطح تمرینی متفاوت تعریف می شوند.

بنابراین نمی توان به صورت کلی فصل استراحت در بدنسازی را یک تایم مشخص برای تمام شاخه های این رشته ورزشی در نظر گرفت. بلکه بسته به نوع ورزش و نوع شاخه ورزشی و همچنین نوع تمرین و اهداف تمرینی فرد فصل استراحت در بدنسازی برای هر فرد متفاوت است. به عنوان مثال افراد حرفه‌ ای که به صورت تخصصی و مسابقه ای در این ورزش مشغول به فعالیت هستند از لحاظ برنامه‌ های ورزشی، رژیم غذایی و همچنین فصل استراحت با افرادی که به صورت معمولی و غیرحرفه ای در این رشته ورزشی مشغول به فعالیت هستند متفاوت می باشند.

اما بهتر است بدانید که نه تنها استراحت بین ست ها و روزهای تمرین دارای قاعده و قانون خاص خود است، بلکه فصل استراحت در بدنسازی نیز قاعده و قانون خاص خود را دارد، که شما بر اساس سبک ورزشی خود، شدت تمرینی خود و همچنین شاخه تمرینی خود باید بر اساس قاعده و قانون خاص خود استراحت کنید.

ما در ادامه این مقاله در ریتون اسپرت بیشتر در مورد فصل استراحت در بدنسازی توضیح خواهیم داد. بنابراین اگر قصد فعالیت در این رشته را دارید و یا اگر جزو افراد فعال در این رشته بدنسازی هستید با ما در ادامه همراه شوید تا بیشتر با این عبارت و اصطلاح آشنا شوید.

 

معنی عبارت فصل استراحت در بدنسازی

معنی عبارت فصل استراحت در بدنسازی

کلیک کنید: بدنسازی طبیعی ( Natural Bodybuilding ) چیست ؟

یک هفته استراحت بدنسازی

استراحت هفتگی یکی از جوانب حائز اهمیت در برنامه‌های بدنسازی است که دارای فواید زیادی می‌باشد. این دوره استراحت به عنوان “هفته استراحتی” یا “هفته تعادل” نیز شناخته می‌شود. در ادامه، به برخی از فواید استراحت هفتگی اشاره می‌شود:

  • بازسازی عضلات: استراحت هفتگی به عضلات فرصت می‌دهد تا بازسازی شوند و از خستگی و آسیب‌های احتمالی بهبود یابند. این امر به حفظ سلامت و کارایی عضلات کمک می‌کند.
  • پیشگیری از آسیب: استفاده مداوم از عضلات بدن ممکن است به مرور زمان به آسیب برساند. استراحت به بازیابی اجزاء مختلف بدن و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کمک می‌کند.
  • تعادل هورمونی: تمرین مداوم می‌تواند به تغییرات هورمونی منجر شود. استراحت به بدن فرصت می‌دهد تا به تعادل باز گردد و سطح هورمون‌ها به حالت طبیعی برگردد.
  • افزایش عملکرد: استراحت منظم به بدن فرصت می‌دهد تا به سطوح انرژی نیازمند برسد و عملکرد بهبود یابد. این می‌تواند به افزایش قدرت و استقامت منجر شود.
  • کاهش خستگی مغزی: تمرین مداوم ممکن است خستگی مغزی را افزایش دهد. استراحت به مغز فرصت می‌دهد تا استراحت کند و از خستگی رخ داده ناشی از تمرینات حداکثر استفاده ببرد.

استراحت هفتگی به طور کلی از اهمیت بالایی برخوردار است و برنامه‌های تمرینی موثر باید چرخه‌های استراحت منظم را در نظر بگیرند. این مدت زمان استراحت ممکن است بسته به نوع و شدت تمرینات، سن، و وضعیت فیزیکی فرد متغیر باشد. هرچند که استراحت زمانی مهم است، اما افراز و نزولات آن بستگی به هدف‌ها و نیازهای شخصی دارد.

مدت زمان فصل استراحت در بدنسازی چقدر است

همانطور که قبلا هم اشاره کرده ایم، مدت زمان فصل استراحت در بدنسازی در گرایش های مختلف این رشته ورزشی متفاوت است. اغلب مربیان مطرح جهانی از جمله آرش رهبر که جزو قهرمانان مستر المپیا نیز هستند، بر این عقیده میباشند که فصل استراحت در بدنسازی در گرایش های مختلف بین ۱۲ الی ۱۸ هفته متغیر است. به این صورت که فرد ورزشکار پس از ۱۲ الی ۱۸ هفته تمرین، به یک هفته استراحت کامل و مطلق نیاز دارد که در این بازه زمانی باید رژیم غذایی خاص خود را نیز داشته باشد و به اصطلاح برای دور بعدی تمرینات خود بارگیری کند.

همانطور که گفتیم بسته به گرایش ورزشی که فرد در آن مشغول به فعالیت است این بازه زمانی نیز متغیر خواهد بود و بسته به نظر مربی ورزشی به فرد اعلام میشود. به عنوان مثال اگر یک فرد در رشته پرورش اندام مسابقه داشته باشد باید پس از مدت زمان مشخص شده یک هفته استراحت کند و در طول این یک هفته رژیم اختصاصی بگیرد و آماده تمرین های با شدت بالا برای کات عضلانی شود‌. اما کسانی که به صورت مبتدی و نیمه حرفه ای مشغول و فعالیت در این رشته ورزشی هستند در زمان های استراحت نیز نیازی به تخصصی عمل کردن و یا رژیم‌ های غذایی اختصاصی و سخت ندارند.

 

مدت زمان فصل استراحت در بدنسازی

مدت زمان فصل استراحت در بدنسازی

کلیک کنید: مهم ترین نکات در بدنسازی بانوان

استراحت در بدنسازی یکی از عوامل ضروری پرورش بدن است

اگر شما نیز در این رشته ورزشی مشغول به فعالیت باشید احتمالا به کرات با واژه استراحت در بدنسازی و یا فصل استراحت در بدنسازی مواجه شده اید. جمله معروف ” اگر سنگین تمرین میکنید باید سنگین هم استراحت کنید ” خود بیانگر اهمیت این موضوع در پرورش بدن است. وقتی صحبت از فصل استراحت در بدنسازی و یا به صورت کلی استراحت در بدنسازی به میان می آید شاید ذهن شما فقط به سمت استراحت در بین ست های تمرینی و یا استراحت در بین روزهای تمرینی منعطف شود.

به عنوان مثال اگر بخواهیم در مورد استراحت در بین روزهای تمرین صحبت کنیم باید به این مسئله اشاره نماییم که بسته به نظر مربی و شاخه ورزشی شما و همچنین بسته به سبک تمرینی و برنامه تمرینی ممکن است نیاز به دو روز تمرین و یک روز استراحت داشته باشید‌‌‌. علاوه بر آن برخی از افراد به صورت یک روز درمیان و برخی دیگر به صورت هر روزه و یا حتی روزی سه مرتبه نیاز به تمرین دارند‌.

همانطور که قبلا هم گفته ایم تمام این قواعد بستگی به نوع رشته شاخه و گرایش ورزشی شما دارد. کسانی که در حال مسابقه هستند و مشغول به آماده سازی بدن خود برای مسابقات بدنسازی هستند اغلب به شدت های تمرینی به بسیار بالایی نیاز دارند و ممکن است استراحت آنها نیز به حداقل خود برسد‌. اما کسانی که به صورت معمولی و نیمه حرفه ای در این ورزش مشغول به فعالیت هستند به دلیل اینکه دارو مصرف نمی کنند می توانند مدت زمان بیشتری را در هفته استراحت کنند و نتیجه بهتری بگیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درخواست تماس با شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبدخرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 آیتم سبد خرید