ریتون اسپرت | هایپرمارکت آنلاین انواع لوازم ورزشی باشگاهی و خانگی

09021592600  - 09021593600 -09376551777  |   خط ویژه : ۶۶۵۵۱۷۷۷- ۶۶۵۱۵۳۵۷ - ۶۶۵۱۵۳۵۶

پیگیری سفارشات: 09302686427

ریتون اسپرت | هایپرمارکت آنلاین انواع لوازم ورزشی باشگاهی و خانگی

شما در حال مشاهده مجله ریتون هستید ٬ از فروشگاه لوازم ورزشی ریتون کلاب بازدید فرمایید

اصطلاحات پر کاربرد بازی بیلیارد و اسنوکر

مشاهده اینستاگرام ریتون اسپرت

فهرست مطالب

بازی بیلیارد و یکی از شاخه های بازی بیلیارد که با نام اسنوکر شهرت دارد، دارای اصطلاحات خاص خود هستند. بازی بیلیارد یکی از بازی های خاص و منحصر به فرد بوده که هم جزو بازی های فکری و هم جزو بازی های پرتحرک به شمار می ‌آید. کسانی که اقدام به انجام بازی بیلیارد می ‌کنند هم باید تمرکز قوی داشته باشند و فکر خود را درگیر بازی کنند، و هم اینکه از سلامت جسمانی کافی برای حرکت دور میز برخوردار باشند.

در این مقاله از سری مقالات ریتون اسپرت ما تصمیم گرفته ایم که در مورد اصطلاحات بیلیارد و اسنوکر به صورت تخصصی تر صحبت کنیم تا کسانی که تمایل به انجام این بازی یا قصد خرید میز بیلیارد دارند در حد متوسط با اصطلاحات آن آشنا شوند.

اصطلاحات مربوط به توپ بیلیارد

 

توپ بیلیارد و یا توپ اسنوکر نوعی از توپ است که دارای رنگ بندی و تنوع زیادی می باشد. البته وجود تنوع رنگ در توپ بیلیارد معمولی کمتر از تنوع رنگ در توپ های بازی اسنوکر می باشد.

  • توپ سالید یا توپ تک رنگ solid balls : توپ سالید به نام توپ هایی اطلاق می شود که رنگ های مختلف دارند و عدد آن ها بین ۱ الی ۸ می باشد.
  • توپ نوار دار stripe balls : این نوع توپ ها دارای دو رنگ نواری شکل هستند که اعداد آن ها بین ۹ الی ۱۵ است.
  • کیو بال یا توپ سفید cue ball :  توپ سفید در حقیقت توپ هدف می‌ باشد که بازیکن ضربه اولیه را به این توپ وارد می ‌کند و در خلال بازی نیز با وارد کردن ضربه به توپ سفید توپ های دیگر را در سبد می اندازد.
  • توپ هدف object ball : منظور از توپ هدف توپی می‌ باشد که بازیکن قصد دارد با به حرکت درآوردن کیوبال ضربه نهایی را به آن وارد کرده و توپ را داخل سبد بیاندازد.
  • شار : شار نیز یک اصطلاح رایج در کشور ما می باشد که معنای گوی است. گاهی در بازی به جای واژه توپ از واژه شار استفاده می شود.


جهت خرید تجهیزات بیلیارد تماس بگیرید

اصطلاحات مربوط به میز بیلیارد و میز اسنوکر

 

همانطور که قبلا هم به کرات اشاره کرده ایم در قرن ‌های پیش بازی بیلیارد در فضاهای آزاد و روی چمن انجام می ‌شده است. اما امروزه میز ‌بیلیارد جایگزین چمن شده است و بازی های بیلیارد به صورت کامل بر روی میز انجام می‌شود.

  • پارچه میز cloth : میز بیلیارد و میز اسنوکر از پارچه ای با جنس پشم و یا پلی استر پوشانده می ‌شوند. این رنگ می ‌تواند طیف رنگ ‌های مختلفی را شامل شود. اما غالبا به رنگ سبز دیده می شود.
  • پرز nap : پرزهای پارچه مخصوص میز بیلیارد خواب مشخص و معینی دارند که در واقع خواب آن ها به سمت توپ مشکی می باشد.
  • اصطلاح D : به یک قسمت مشخص شده از میز بازی که کیوبال در آن قرار داده می شود منطقه D گفته می شود. این منطقه بر حسب شکل ظاهری که دارد با این نام مشخص شده است.
  • سوراخ یا پاکت pocket :  این اصطلاح با نام سبد نیز شناخته می شود در چهار گوشه میز چهار سوراخ و یا سبد به کار برده اند و کنار هم نیز دو عدد سوراخ دارد که برای جا انداختن توپ ها تعبیه شده اند.

اصطلاحات حرکات بازی بیلیارد

 

به جرات می‌ توان بیان کرد که اصطلاحات حرکات بازی بیلیارد یکی از مهم ‌ترین اصطلاحاتی هستند که یک بازیکن باید به صورت کامل به معنی آن ها مسلط باشد و هر چقدر که بازیکن تجربه کافی و عملی در بازی داشته باشد به این اصطلاحات به صورت کامل تر مسلط خواهد بود.

وقفه pause :

وقتی که بازیکن قبل از ضربه زدن به کیوبال مکث کند این مکث را با نام وقفه نامگذاری می ‌کنند.

حالت تعادل balance :

حالت تعادل حالتی است که بازیکن به صورت کاملا حرفه ای هنگام زدن ضربه به کیوبال در ابتدای بازی و یا در حین بازی، بدن خود را به یک سمت متمایل می کند.

‏اصطلاح پل یا بریج bridge :

بازیکن در این حالت از یک دست خود برای نگه داشتن چوب و از دست دیگرش برای هدایت چوب استفاده می کند. شکل های خاص دست که باعث هدایت بهتر چوب برای زدن ضربه می شود را با نام پل می ‌شناسند.

گریپ grip :

نحوه قرار گرفتن چوب در دست بازیکن با نام گریپ شناخته می شود.

ضربه آغاز بازی و یا بریک break off :

پس از چیدن شارها و یا به عبارتی توپ ها، نوبت به زدن ضربه آغاز بازی و یا بریک آف می ‌رسد. این ضربه به کیوبال و سایر شارها شروع می شود. شما در حقیقت با چوب بیلیارد به کیوبال ضربه می زنید و کیوبال به سایر توپ ها برخورد می کند و با همین حرکت بازی آغاز می ‌شود. این حرکت را شکستن توپ و یا شار نیز می‌ گویند زیرا این حرکت فرم مرتب توپ ها را بر هم می شکند و بازی را استارت می زند.

اصطلاح پات یا جا کردن pot :

هنگامی که کیوبال به توپ هدف برخورد کند و آن را به داخل یکی از سبد های اطراف میز بیندازد از این اصطلاح استفاده می شود و به اصطلاح می گویند بازیکن پات کرد و یا اینکه توپ را جا کرد.

ما در این مقاله تقریبا بسیاری از اصطلاحات مهم و کاربردی بیلیارد و اسنوکر را برای شما تشریح کرده ایم. وقتی که شما معنی این اصطلاحات را بدانید به هنگام تماشای مسابقات بیلیارد و یا هنگام بازی بیلیارد لذت بیشتری خواهید برد. همچنین در صورتی که نیاز به توضیحات بیشتر و آموزش های بیشتر داشتید می توانید مقالات دیگر ما را در مورد بیلیارد در وب سایت فروشگاهی ریتون اسپرت دنبال کنید تا به صورت تخصصی تر با بازی میلیارد و قواعد و قانون های آن آشنا شوید.

سوالات متداول در رابطه با اصطلاحات بیلیارد

در بیلیارد، معمولاً از ۱۵ تا ۱۶ توپ استفاده می‌شود. این توپ‌ها عبارتند از: توپ سفید (توپ قو) که با آن ضربه می‌زنید و توپ‌های رنگی که برای ضربه‌زدن و به دست آوردن امتیاز استفاده می‌شوند. تعداد و نوع توپ‌های رنگی در هر بازی ممکن است متفاوت باشد.

بیلیارد آمریکایی و بیلیارد انگلیسی دو نوع مختلف از بازی بیلیارد هستند. تفاوت اصلی بین آنها در تعداد و نوع توپ‌های استفاده شده و قوانین بازی است. در بیلیارد آمریکایی، از ۱۵ توپ استفاده می‌شود، در حالی که در بیلیارد انگلیسی از ۱۶ توپ استفاده می‌شود که شامل توپ سفید و توپ‌های رنگی است. همچنین، قوانین بازی نیز در هر نوع ممکن است متفاوت باشد.

زدن توپ سفید در بیلیارد به معنای ضربه دادن به آن است. توپ سفید به عنوان توپ قو عمل می‌کند و با استفاده از ضربه‌ای که به آن وارد می‌کنید، توپ‌های رنگی را به حرکت درمی‌آورید و امتیاز به دست می‌آورید.

توپ سفید به عنوان “توپ قو” شناخته می‌شود زیرا با استفاده از آن، شما میتوانید توپ‌های دیگر را به حرکت درآورید و به آنها انرژی می‌دهید. به عبارت دیگر، توپ سفید ابتدایی‌ترین توپ است که با ضربه به آن، توپ‌های دیگر را به حرکت درمی‌آورید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

درخواست تماس با شما

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبدخرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 آیتم سبد خرید